(Uit "MEMO" seizoen '85-'86 nr. 2 december 1985, fragment)
HET EERSTEUnitas - MEMO I 6½-3½ 9-11-1985
Na het ongelukkige gelijk spel tegen BSG II volgde op 9 november de totale ontluistering: een vernietigende nederlaag tegen Unitas, waarvan verleden jaar nog met 7-3 gewonnen werd.
Schematisch DIAGRAM.
Op de terugweg moet ik ter hoogte van de 53e Noorderbreedtegraad boven mijn lectuur in slaap gesukkeld zijn.
(Uit "Memo" seizoen '85-'86, nr 3, februari 1986)
HET EERSTEMEMO I - Groningen I 4 - 6
"Het kán", zei Hajo, "Aad is een geloofschaker, die moet er heel erg in gelóven."
Baljon,C - Roemersma,A Wim Nijenhuis
MEMO I Groningen I 4 6
Aad reageerde nog in hetzelfde nummer:
(Uit "Memo" seizoen '85-'86, nr 3, februari 1986)
Commentaar op het commentaar van Wim.(bij Baljon-Roemersma) Na de partij dacht ik aanvankelijk theorie te hebben gespeeld, maar 7….f5 hoort in een variant van de gesloten siciliaan thuis, waarbij dan c3 is gespeeld. Mijn zet 27…Dg5 was slecht. Ik speelde op f4, Dxf4, gevolgd door eeuwig schaak. Na f4 zag ik dat dat niet kon doordat veld c3 ook nog door Lh8 wordt bestreken. Tot zover lof. Nu nog even het eind: Erg erg erg mooi? Die varianten zijn erg mooi en correct allemaal, alleen….: zwart speelt geen exf4 of Dxc6 maar 44…g5! Met als mogelijk vervolg 45.fxg5 (Kxg5 loopt mat) f4. 46.Dd1 Kg6 en mat op h5. Overigens wordt de mooiste zet van de partij in deze commentaren wat onderbelicht. Alle varianten gaan alleen op met de witte dame op d2. Daarom speelde zwart 42…Df3, waarna wit in tempodwang is (in een dameeindspel NB) en de enige zet Dd2 is.Aad Roemersma (Noot red.: de opmerkingen van Aad en van Baljon, dat na c6 Lxc6 wint sloegen dus op de situatie na 42….Df3, wanneer 43.c6 Dxc6 inderdaad wint) Dit was echter niethet eind van de discussie, zie: GEKAAKT
(Uit "Memo" seizoen '85-'86, nr 4, mei 1986)
GEKAAKTDIAGRAM Op wereldwonderen kun je niet vaak genoeg terugkomen. Daarom nogmaals de stelling uit de partij Baljon-Roemersma. In de euforie over de wonderbaarlijke wederopstanding kon natuurlijk weinig aandacht besteed worden aan de suggestie van Van de Loo om door middel van 44.c6 te ontsnappen. In het vorige nummer deed Roemersma dit nog minzaam glimlachend af met 44…g5 en de mededeling dat wit na 45.Kxg5 mat loopt. Helaas is dat helemaal niet zo! Wit eet gewoon alles op: 44.c6 g5+ 45.Kxg5 Dg3+ 46.Kxe5 De6 48.Kd4 Dxd6 49.Ke3 en wit heeft minstens remise. Het blijft fascinerend dat af en toe, en zelfs vaker, de meest gulzige varianten het meest opleveren.Cristophe van de Loo Dit was echter niet het eind van de discussie, zie: Op wereldwonderen kun je niet vaak genoeg terugkomen
(Uit "Memo" seizoen '85-'86, nr 4, mei 1986)
Legaal is ook niet allesHet probleemschaak is een rijke en boeiende tak van het schaakspel. De meeste wedstrijdspelers staan er nogal onwennig tegenover; zij houden al die problemen liefst uit hun buurt. Maar stel je eens voor welke nieuwe schatten je zou kunnen ontdekken in de wereld van de Grimshaw, de interferentie, het zelfmat, de retrograde, de Nowotny, enzovoorts. Het lijkt mij eindeloos interessant en als ik over een heleboel jaar met de VUT ga, zal ik me er beslist in gaan verdiepen.Probleemcomponisten en -oplossers zijn niet tevreden met het scheppen en aanschouwen van hun kunst. Daarom organiseren zij wedstrijden, waarin een jury problemen beoordeelt op hun schoonheid. Een vreemde gang van zaken, net zo vreemd als literatuurprijzen en muziekcomponeerwedstrijden. Want wat is schoonheid? Een niet onbeantwoordbare, maar wel zeer moeilijke vraag. Ook in het probleemschaak weet men niet precies wat mooi is. Wel is men het eens over enkele lelijke zaken, zoals gepromoveerde stukken en illegale stellingen. Persoonlijk zou ik niet weten waarom een stelling met gepromoveerde stukken lelijk is. Zijn probleemcomponistenwedstrijdjuryleden principieel tegen de promotieregel? Zo nee, wat hebben zij dan tegen gepromoveerde stukken? Met illegaliteit ligt het anders. Even voor de duidelijkheid: een stelling is illegaal wanneer zij niet via een reglementaire schaakpartij bereikt kan worden, bijvoorbeeld als wit twee dubbelpionnen heeft terwijl er maar één zwart stuk ontbreekt. Dergelijke stellingen kunnen geen aanspraak maken op een eerste prijs in een compositiewedstrijd. Men vindt ze niet mooi. In dit artikel zal ik proberen duidelijk te maken waarom ik het hiermee niet eens ben. Hoe ziet een schaakpartij eruit die leidt tot een legale probleemstelling? Schaakproblemen hebben zo weinig met normaal wedstrijdspel te maken dat de kans om de stelling van een legaal probleem te bereiken via een partij onder normale omstandigheden, nul is. Als je dus een dergelijke stelling wél via een partij wilt kunnen bereiken (en dat willen de juryleden blijkbaar) moet je de omstandigheden abnormaal maken. De spelers moeten niet spelen om te winnen, maar om die speciale stelling op het bord te krijgen. Zij moeten hiervoor elk een goed plan hebben, en die twee plannen moeten elkaar niet op de een of andere manier dwarszitten. Het zou het beste zijn als de wit- en de zwartspeler elk een systeem van regels hebben volgens welk zij moeten spelen. ze gehoorzamen dan die regels en op den duur rolt de gevraagde stelling eruit. Om te illustreren hoe dergelijke regels eruit zouden kunnen zien heb ik twee systemen opgesteld, één voor wit en één voor zwart, m.b.t. de DIAGRAMstelling. Dit is geen schaakprobleem; de wederzijdse matten in één zijn even makkelijk als lelijk. De stelling is interessant omdat zij op het nippertje legaal is. Wit en zwart hebben beiden alle pionnen gepromoveerd. Die pionnen zijn elkaar gepasseerd en daarvoor hebben ze stukken moeten slaan. Het blijkt straks dat er precies zoveel stukken ontbreken als er voor dat passeren geslagen moesten worden. Het steekt allemaal erg nauw en er kan van alles misgaan als de spelers niet goed 'gecoacht' worden. De regels, die ik dadelijk laat volgen, zijn op dit 'promoveerschema' gebaseerd: wit promoveert twee pionnen op elk van de velden b8, d8, f8 en h8, evenzo zwart op a1, c1, e1 en g1. Eerst helpt zwart wit bij het promoveren van de witte pionnen en als dat gebeurd is, worden de rollen omgedraaid. Er zijn drie soorten regels: de gewone regels, die de uitvoering van bovenstaand plan regelen, en daarna het bereiken van de diagramstelling; de verbodsregels, die ongelukken (zoals voortijdig mat) voorkomen, en de keuzeregels, die de keuze bepalen tussen overigens gelijkwaardige zetten. De gewone regels zijn voor wit en zwart verschillend, de andere niet. Hoe de regels te gebruiken? Loop de gewone regels af in volgorde van nummering, totdat je er een vindt die van toepassing is. dit levert één of meer zetten op. Ga dan alle verbodsregels na en schrap verboden zetten. Als er dan nog meer dan één zet over is, kies dan een zet met behulp van de keuzeregels, die je daarbij ook in volgorde van nummering afloopt. Als geen enkele gewone regel van toepassing is, kies dan met behulp van de keuzeregels tussen alle niet-verboden zetten. Als al je gewone-regelzetten door de verbodsregels geschrapt worden, speel dan zodanig dat zo snel mogelijk één van die zetten wél toegestaan is. Er zijn vijf standaardsituaties, aangegeven door A t/m E. Als een regel begint met bijvoorbeeld "Indien B: …" is hij alleen van toepassing als we inderdaad in situatie B zijn. U, lezer, kunt nu twee dingen doen. U leest gewoon door, of u slaat het volgende, nogal formele, deel over en gaat de partij naspelen die tot de diagramstelling leidt. Ik zal in het commentaar bij die partij herhaaldelijk naar de regels verwijzen, zodat u ze dan op natuurlijke wijze alsnog tegenkomt.
De standaardsituaties
De gewone regels (1 t/m 10 zijn voor wit, de andere voor zwart)
De verbodsregels
Verboden zijn:
Dat was dat. Nu moet ik twee spelers vinden. Aangezien ik denk dat niemand zich voor dit doel wil lenen, verzin ik er twee: prinses Bianca en keizer Nero.
1. a4 We bevinden ons in situatie A. De regels 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing en dus gehoorzaamt Bianca de regels 4, k2 en k3. We bevinden ons in situatie A. De regels 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing en dus gehoorzaamt Bianca de regels 4, k2 en k3. 1... b5 Regel 11: er moet een loper naar b5, b6 of b7. Nero's zet doet dit op zijn snelst. 2. a5 Lb7 3. a6 Pc6 De opdracht van regel 11 is vervuld, nu gehoorzaamt hij regel 14. 4. axb7 a5 We zijn in situatie B beland, maar regels 12 en 13 zijn niet van toepassing. Nero heeft dus 'vrije tijd' (want ook andere regels zijn niet van toepassing) en gebruikt deze volgens k1, k2 en k3. 5. b8=T En dat is een. 5... b4 Doordat b7 gepromoveerd is, is regel 14 van toepassing: zo snel mogelijk weg van de b-lijn). 6. b3 a4 7. La3 Regel 5. 7... bxa3 8. b4 a2 9. b5 a3 10. b6 d5 11. b7 d4 Merk op dat Nero's vrijetijdszetten nutig worden besteed. 12. Tc8 Regel 1. De toren maakt zonder jaloezie zijn veld vrij voor de promotie van de volgende pion. 12... d3 DIAGRAM. Deze pion zal het Bianca moeilijk maken. 13. b8=T e5 Doordat er een witte pion verdwenen is, zijn we weer in situatie A. Er moet een zwarte loper naar de d-lijn. 14. c4 Ld6 15. c5 Kf8 Volgens regel 14 moeten de velden boven de d-pionnen worden ontruimd. Dit is de snelste methode. 16. cxd6 De8 17. d7 e4 18. d8=T e3 Ho! Is dit geen verboden pionnenblokje (verbodsregel c)? Nee, want de d-pionnen staan links van de e-pionnen. Omdat de witte e-pion naar rechts moet slaan, kan dit blokje wel worden opgelost. 19. g4 We zijn weer in situatie B. Bianca moet haar loper via een moeizame omweg naar c2 spelen. 19... f5 20. Lg2 g5 Niet f5-f4 wegens verbodsregel f. 21. Ld5 h5 22. Lb3 h4 23. Lc2 dxc2 24. d4 Eindelijk los. 24... c1=T Dit buitenkansje laat Nero niet liggen. 25. d5 h3 26. d6 Pa5 De pionzetten zijn op. Deze zet is gevolg van keuzeregels 1, 2 en 3. 27. d7 c5 Dit lijkt in strijd met regel 15: zwart moet immers zorgen dat Td8 weg kan. Nero heeft echter gezien wit hier dit zelf net zo snel kan bewerkstelligen. 28. Tc7 c4 29. Tdc8 c3 30. d8=T Pb3 DIAGRAM. Volgens regel 11 moet er zo snel mogelijk een paard naar f3. 31. f4 Niet volgens regel 4, want e2 kan niet spelen, maar volgens k1. 31... Pd4 32. Pd2 Pf3+ 33. exf3 Pe7 Om alvast de f-lijn te ontruimen. 34. Pe4 fxe4 35. f5 Kg7 36. f6+ Kg6 37. f7 c2 38. f8=T e2 39. f4 Pc6 Niet 39...e3 wegens verbod f. 40. f5+ Kh6 41. f6 Pa5 42. f7 Pb3 43. Tg8 Pa5 44. f8=T Pb3 Situatie A: op weg naar h5. 45. Pf3 Voorlopig kan Bianca alleen maar wachten tot de weg voor de pionnen weer vrij is. 45... Pc5 46. Pd4 Pd3+ 47. Kd2 Pf4 48. Pb5 Ph5 49. gxh5 Th7 50. Pa7 Tg7 Volkens k2 zou je Td7+ verwachten, maar dan kan de zwarte koning daarna niet meer spelen. Tg7 is de snelste manier om de h-lijn te ontruimen. 51. Pb5 Kh7 52. h6 Kg6 53. h7 e1=T 54. h8=T e3+ 55. Kc3 e2 56. Pd6 Op weg naar g2 om zwart te assisteren. 56... g4 57. Pf5 g3 58. Pe3 Ta4 g3-g2 mag niet wegens regel 12: dat veld moet vrij blijven. 59. Pg2 hxg2 60. h4 g1=T 61. h5+ Kg5 62. h6 g2 63. h7 Ta5 Bianca's torens staan zodanig in de knoop dat Nero een frustrerend aantal nutteloze torenzetten moet doen. 64. Tff7 Ta4 65. Tgf8 Ta5 66. Thg8 Ta4 67. h8=T Ta5 68. Tab1 Bianca is klaar met de promoties. We zijn in situatie C en Bianca moet op haar beurt Nero gaan helpen (regel 6). De zwarte promoties tot nu toe zijn als het ware bij toeval ontstaan. 68... a1=T 69. Ta8 Vrije tijd. 69... a2 70. Tbb8 Ta1 stond ingesloten. 70... Tab1 71. Taa7 a1=T 72. Taa8 Tb2 73. Taa7 Tcb1 74. Taa8 c1=T+ 75. Dc2 Ted1 76. Taa7 e1=T 77. Taa8 Tgf1 78. Taa7 g1=T DIAGRAM. Een historisch moment is bereikt: we zijn in situatie D. Vanaf nu hoeven de stukken 'alleen nog maar' naar de juiste velden te worden gedirigeerd. 79. Tb3 Regel 8. De dame moet worden ontpend. Het witte plan is nu dus Kb4, maar eerst gooit Nero per ongeluk roet in het eten. 79... De4 Hij volgt gewoon regel 17. 80. Td4 Taf5 Om met de koning de f-lijn te kunnen oversteken. 81. Kb4 Kf4 Het is mooi om te zien hoe de koningen door dit mijnenveld worden begeleid. 82. Dc6 Tc3 83. Dd5 Ke3 84. Tcc4 Tba2 En dit is al regel 19. 85. Kc5 T5f2 Op weg naar c1. De witte toren op b3, die Tc3 gepend houdt, is zeer hinderlijk. Zou Bianca dat expresdoen? 86. Kd6 Tfc2 87. Taa8 Tcc1 88. Tbb8 Zie je wel! Precies op het moment dat het veld c1 al door een andere toren is ebzet, heft Bianca de penning op. 88... Tca3 Ook Th1 staat in de weg. Het is ongetwijfeld een record dat een stuk pas op de 90e zet zijn eerste zet doet. 89. Tfa7 Ta4 90. T1h7 T7g2 91. T4c7 Th2 92. Tcd7 Thh1 93. Tdd8 Tab4 94. Tdc4 T4b2 95. T4c7 Tbh2 Taak volbracht. 96. Tce7 Maar Bianca is nog niet klaar. Door zetdwang moet Nero zijn werkstuk tijdelijk afbreken. Het liefst zou hij misschien een of ander persterig schaakje toedienen, maar de keuzeregels gebieden: 96... Ta3 97. Tee8 T3a2 1/2-1/2 Het is gelukt: de eerste diagramstelling is inderdaad legaal. Maar als illegaliteit bestaat bij de gratie van dit soort partijen, dan zou ik, als ik een schaakprobleem was, net zo lief illegaal zijn.
(Uit "Memo" seizoen '85-'86, nr 5, september 1986)
Op wereldwonderen kun je niet vaak genoeg terugkomen.Daarom nogmaals Baljon-Roemersma. DIAGRAM Roemersma speelde 43…. e5 en won na 44.fxe5? f4, maar na 44.c6! (Van de Loo) is het waarschijnlijk remise. Wie de varianten uit de vorige twee clubbladen optelt komt vanzelf op de juiste zet: 43… g5! Wint. Men zie: 44. fxg5 (Kxg5 loopt mat!) Kg6! En nu: a) 45. Dd4 e5 46.Dxe5 Df2+ 47.Dg3 Dd4+ en wint b) 45. c6 e5 46.cxd7 f4 47.Dc2+ e4 48.Dxe4+ Dxe4 49.d8D De1+ en mat.Jos ten Hacken
Noot: In de negentiger jaren werd deze stelling gebruikt om de snelheid van verschillende computersystemen te vergelijken. Dit was de zogenaamde "Roemersma-test", het ging daarbij om de tijd die Fritz nodig had om 43...g5 aan te wijzen als de winnende zet (Waardering +6). Tegenwoordig -anno 2007- is dat een fluitje van een cent en mijn huidige systeem doet daar een seconde of 5 over. Maar ik herinner me dat indertijd -5 april 1993- mijn XT met zijn Intel 8088 microprocessor en Fritz2 er elf uur over deed, en zelfs toen nog niet zag dat het mat loopt -ik had zwaar de pé in, want Paul Janse had een 486-systeem dat de klus in een half uur klaarde-.(WN) In 1986 hadden we er enkele maanden voor nodig!
Test zelf de snelheid van uw computersysteem en download de partij Baljon-Roemersma in PGN-formaat
Ik zet zelf het eerste benchmark: |