Huishoudelijk Reglement

laatste wijziging: 28-8-2008

Inhoudsopgave

1 Seizoensindeling
2 Het bestuur
3 De contributie
4 Het cluborgaan
5 Het royement
6 De bestuursvergaderingen
7 De speelavonden
8 Commissies
9 Plaatsingsreglement
10 Algemene ledenvergadering

 

  1. Seizoensindeling

1.1Het speelseizoen loopt van omstreeks eind augustus tot en met eind juni van het daaropvolgende jaar. Op de wekelijkse speeldagen van dit seizoen zal de mogelijkheid tot schaken worden geboden, mits de speeldag niet op een feestdag valt of de speelzaal gesloten is.
1.2Het verenigingsjaar loopt officieel van 1 september tot en met 31 augustus van het jaar daarop.
1.3Het seizoen start met een ledenvergadering.
1.4Op de ledenvergadering wordt besloten hoe de opbouw van het interne seizoen zal zijn wat betreft het aantal interne partijen en het aantal avonden met andere schaakactiviteiten.
1.5In september presenteert de interne wedstrijdleider een document met de seizoensindeling. Hierop staat aangegeven wat de indeling van de speeldagen is, wat betreft interne ronden, of andere schaakactiviteiten, en op welke dagen de externe wedstrijden vallen.

2. Het bestuur

2.1De voorzitter heeft de algemene leiding van de vereniging en zit de ledenvergadering en de bestuursvergadering voor. Bij afwezigheid wijst hij/zij een ander lid van het bestuur aan als vervanger.
2.2De secretaris verzorgt alle correspondentie en roept de ledenvergaderingen bijeen. Bij zowel de leden- als bestuursvergadering verzorgt hij/zij de notulen. Deze notulen zal hij/zij binnen een maand na de vergadering plaatsen op de website van de vereniging. Ook draagt hij/zij zorg voor de ledenlijst.
2.3De penningmeester draagt de verantwoordelijkheid voor de financiën van de vereniging. Hiertoe behoort het innen van de contributies, het tijdig betalen van crediteuren en het leveren van een jaarverslag inclusief begroting.
2.4De externe wedstrijdleider zorgt voor het op juiste wijze verlopen van de externe competitie. Hij/zij is verantwoordelijk voor het functioneren van de teamleiders en voor het bijeenroepen van de plaatsingscommissie.
2.5De interne wedstrijdleider is verantwoordelijk voor het verloop van de interne competitie en de andere schaakactiviteiten die op de speelavonden gehouden worden.
2.6Het bestuur kan de ledenvergadering vragen het aantal bestuursleden uit te breiden. Deze bestuursleden hebben doorgaans geen vaste taak, maar wel een stem in de bestuursvergadering.
2.7Een bestuurslidmaatschap loopt tot (behoudens bijzondere omstandigheden):
  • het bestuurslid besluit af te treden;
  • het bestuurslid wordt afgezet door de ledenvergadering.
2.8Als tweederde van het bestuur het vertrouwen in een medebestuurslid opzegt, dient een ledenvergadering te worden belegd, waarin dit bestuurslid voor aftreden wordt voorgedragen.
2.9Als een van bovenstaande bestuursplaatsen vacant is, dient het bestuur onverwijld op zoek te gaan naar een vervanger en deze voor te dragen aan een (buitengewone -indien het de voorzitter, penningmeester of secretaris betreft) ledenvergadering. Zolang niet in de vacature is voorzien, treft het bestuur de nodige maatregelen om de activiteiten binnen de vacante vacature voort te zetten.

3 De contributie

3.1De jaarlijkse contributie door de ledenvergadering vastgesteld. Doorgaans doet het bestuur een voorstel tot wijziging. Hierin wordt onderscheid gemaakt voor de volgende categorieën:
  • hoofdleden;
  • nevenleden (leden die hoofdlid zijn bij een andere club);
  • studenten en stadspashouders.
3.2De jaarlijkse contributie is verschuldigd in één bedrag en dient te worden betaald binnen twee maanden na aanvang van het speelseizoen, of binnen één maand na het versturen van de acceptgiro door de penningmeester.
3.3In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het bestuur, kan een lid op zijn verzoek een afwijking van de hierboven beschreven betaalwijze worden toegestaan.
3.4Van personen die na 1 januari als lid toetreden kan een verminderde contributie worden gevraagd, rekening houdend met het nog te verstrijken gedeelte van het lopende verenigingsjaar.

4 Het cluborgaan

4.1Het is de verantwoordelijkheid van het bestuur dat er regelmatig een cluborgaan verschijnt.

5 Het royement

5.1Het bestuur kan een lid royeren indien:
  • het lid een contributieschuld heeft en na schriftelijke aanmaning door de penningmeester in gebreke blijft het verschuldigde te voldoen;
  • het lid voor het lidmaatschap heeft bedankt en niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan;
  • bij ernstig wangedrag.

6 De bestuursvergaderingen

6.1Het bestuur vergadert ten minste twee maal per jaar.
6.2De voorzitter roept de leden van het bestuur ter vergadering bijeen.
6.3In een bestuursvergadering kunnen voor het bestuur bindende en geldige besluiten genomen worden, indien ter vergadering tenminste tweederde van het aantal in functie zijnde bestuursleden, waaronder de voorzitter, aanwezig is.

7 De speelavonden

7.1De speelavond begint officieel om 20.00 uur op de betreffende dag. De wedstrijdleider gaat indelen om 20.05 de partijen worden geacht te beginnen om 20.10
7.2Leden die zich niet voor die tijd gemeld hebben bij een interne competitieronde, kunnen niet het recht opeisen om ingedeeld te worden. Bij een oneven aantal spelers, heeft de wedstrijdleider het recht om de laatst binnengekomen speler niet in te delen voor de speelavond, tenzij een andere speler zich terugtrekt.
7.3In de speelzaal mag niet worden gerookt.
7.4De intern wedstrijdleider, of de door de intern wedstrijdleider aangewezen vervanger, heeft alle rechten van een FIDE-wedstrijdleider gedurende de speelavond.
7.5Het standaard speeltempo bedraagt 1 uur en 25 minuten voor de eerste 40 zetten, gevolgd door een uitvluggerfase van 15 minuten per persoon. Het staat tegenstanders vrij om gezamenlijk een ander speeltempo overeen te komen. Voorwaarde is dat de afgesproken speelduur erin voorziet dat de partij om uiterlijk 23:30 uur ten einde is. Bij onenigheid geldt het standaard speeltempo.
7.6De laatste fase van de partij vindt plaats in de uitvluggerfase. De tegenstanders kunnen voor het begin van de partij gezamenlijk besluiten om de partij na de 40e zet af te breken.

8 Commissies

8.1Het bestuur of een bestuurslid kan zich bij de uitoefening van of haar functie laten bijstaan door één of meer leden, al dan niet verenigd in een commissie.
8.2De functionarissen maken geen deel uit van het bestuur. Het bekleden van een functie in een commissie is, behalve lidmaatschap van de kascontrolecommissie, niet onverenigbaar met het bestuurslidmaatschap.
8.3De algemene ledenvergadering benoemt een kascontrolecommissie van twee personen die beiden het afgelopen jaar of het komende jaar geen zitten hebben (genomen) in het bestuur. Deze commissie komt aan het einde van het verenigingsjaar gezamenlijk met de penningmeester bijeen, waarbij de commissie de administratie van de penningmeester controleert. De kascontrolecommissie brengt bij de ledenvergadering van één jaar na hun benoeming, schriftelijk verslag uit bij de ledenvergadering. Leden mogen niet meer dan twee jaar achter elkaar plaats nemen in de kascontrolecommissie.

9 Plaatsingsreglement

9.1Voor de externe teams kan men zich als speler via de interne van de competitie plaatsen.
9.2Als basis van de plaatsingslijst wordt de eindstand van de interne competitie gebruikt, gerangschikt op basis van TPR, waarbij de spelers die extern voor een andere club uitkomen, van de eindranglijst worden weggelaten. Op andere gronden, zoals het niet extern wensen te spelen, of het nevenlid zijn bij een andere club, maar daar ook niet te spelen, wordt de speler niet van de eindranglijst weggelaten.
9.3Als een speler op andere gronden dan plaatsing wordt geselecteerd voor een hoger team dan waarvoor hij/zij zich geplaatst heeft, dan schuift de plaatsing niet door, dus één persoon minder plaatst zich voor het team waarvoor de speler zich origineel geplaatst had.
9.4Een speler kan zich alleen plaatsen als hij/zij minimaal 50% + 1 van het aantal speelavonden van de interne competitie heeft meegedaan aan deze competitie. Extern gespeelde partijen op deze speelavond tellen hiervoor ook mee.
9.5Voor ieder tiental plaatsen zich zes spelers. Voor ieder achttal plaatsen zich vijf spelers. De eerste vijf of zes spelers (afhankelijk van de teamgrootte van het eerste team) van de plaatsingsranglijst plaatsen zich voor het eerste team. De volgende vijf of zes spelers (afhankelijk van de teamgrootte van het tweede team) plaatsen zich voor het tweede team. En zo doorlopend tot het laatste team.

N.B. Op de jaarvergadering 2007 is dit gewijzigd in: Niet meer de helft + 1, maar de helft van de teams worden door plaatsing bepaald. Dat betekent dat 1 t/m 5 van de plaatsingslijst zich voor het 1e plaatsen, 6 t/m 9 voor het 2e, etc.). De reden hiervoor is dat in de praktijk blijkt dat de Interne nauwelijks als stimulans voor plaatsing dient, terwijl met de huidige regels problemen kunnen ontstaan doordat spelers zich niet kunnen plaatsen voor een team omdat ze niet of te weinig intern spelen, terwijl ze wel in zo’n team thuishoren

9.6Na het einde van de interne competitie, maar voor de volgende ledenvergadering, komt de plaatsingscommissie bijeen om een voorstel van de teamindelingen voor het volgende seizoen te houden.
9.7De plaatsingscommissie bestaat uit de extern wedstrijdleider, de intern wedstrijdleider en de teamleiders van de externe teams.
9.8De plaatsingscommissie maakt een voorstel van de teamindelingen. Hierbij dient zij zich te houden aan de vastgelegde plaatsing via de interne competitie, tenzij:
- de betreffende speler in een hoger team wordt geplaatst dan waar hij/zij zich voor geplaatst heeft;
- de betreffende speler heeft aangegeven in een lager team te willen spelen.
9.9De plaatsingscommissie legt het voorstel voor de teamindelingen voor aan het bestuur. Deze kan hier alleen van afwijken op zwaarwegende gronden. Indien het bestuur het voorstel niet overneemt wordt het voorstel voorgelegd aan de algemene ledenvergadering aan de start van het seizoen.
9.10Een speler die in het voorgaande seizoen extern speelde kan maximaal 1 team lager worden ingedeeld.

10 Algemene ledenvergadering

10.1Leden worden minimaal 2 weken van tevoren ingelicht over het tijdstip van de ledenvergadering en ontvangen tegelijkertijd de agenda en de notulen van de voorgaande ledenvergadering, plus voorstellen van het bestuur die op de ALV behandeld zullen worden.
10.2Voorstellen van leden kunnen tot uiterlijk 1 week voor de datum van de ledenvergadering bij het bestuur worden ingediend.
10.3Alle aanwezigen tekenen de presentielijst.
10.4Wanneer een stemming nodig is geldt voor aanname de regel helft plus één stem voor (inclusief de bestuursleden).
10.5Zie verder de artikelen 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 3.1, 8.3 en 9.9.

Aldus goedgekeurd op de jaarvergadering 2008

terug

terug